profesjonalnikierowcy.pl

Blog tematyczny o samochodach, motorach i gadżetach

Motocykle

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze?

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze?

Cewkę zapłonową uważa się za element długowieczny i niesprawiający poważnych problemów. Trzeba jednak wiedzieć, że nie jest niezniszczalna i może nas niespodziewanie zaskoczyć. Mimo swojej wysokiej trwałości zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że może dojść do jej uszkodzenia. Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze, aby mieć pewność, że jest całkowicie sprawna? Skąd wiedzieć, że to nie ona jest źródłem naszych problemów z maszyną?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest cewka zapłonowa
  • jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej
  • jak można sprawdzić cewkę zapłonową
  • kiedy wymienić cewkę zapłonową

Zobacz także: Pielęgnacja samochodu

Czym jest cewka zapłonowa?

Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego analizowania tego, jakimi sposobami można zdiagnozować ewentualne uszkodzenia cewki zapłonowej w motorze, warto się najpierw zastanowić nad tym, czym ten element w ogóle jest, a także jakie jest jego przeznaczenie. Jak to więc wygląda w szczegółach?

Jak działa cewka zapłonowa?

Niewątpliwie, cewka zapłonowa to kluczowy element każdego układu zapłonowego w silniku spalinowym. Jej zadaniem jest zgromadzenie tak dużej ilości ładunku elektrycznego, aby nastąpił przeskok iskry na świecy zapłonowej i doszło do zainicjowania procesu spalania paliwa. Dlaczego jest to tak wyjątkowa część? Jak się okazuje, cewka jest w stanie z zaledwie kilku woltów pochodzących z akumulatora wygenerować aż 30 tysięcy woltów dzięki działaniu zasad elektromagnetyzmu. 

Z czego składa się cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa ma dość prostą budowę. Składa się ze zwojów pierwotnych i wtórnych. Te pierwsze naładowane dodatnio, są mniejsze i grubsze. Ich rola polega na pobieraniu prądu. Zwój wtórny składa się ze znaczenie cieńszego drutu i nie jest aż tak gruby. Jest naładowany ujemnie. Zwoje się szczelnie osłonięte rdzeniem, zbudowanym z płytek metalowych. Te natomiast pokrywa dodatkowa izolacja. Mechanizmy cewki zapłonowej są zamknięte w obudowie z plastiku.

Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?

Jak się jednak można domyślić, uszkodzona cewka zapłonowa w motorze będzie dawać wyraźne sygnały, że coś z nią jest nie tak. Dlatego też, zanim zacznie się szukać informacji w zakresie metod sprawdzania jej kondycji, warto się najpierw dowiedzieć, jak można poznać, że faktycznie coś się złego dzieje z cewką. Jakie są więc objawy jej uszkodzenia?

Zdecydowanie najbardziej podstawowym objawem jest trudność w zapaleniu motocykla. Pomimo włączania rozrusznika motor może nie zapalać albo też zapalić dopiero po dłuższej przerwie. Objawem, który bezpośrednio wskazuje na cewkę, jest nierówna praca jednego cylindra silnika lub też w ogóle jego zatrzymanie. Często pojawiać się może szarpanie podczas jazdy, szczególnie podczas dodawania gazu. Innym objawem jest też mniejsza moc lub też znacznie zwiększone spalanie.

Jak można sprawdzić cewkę zapłonową?

Jak więc widać, cewka zapłonowa to niezwykle ważna część silnika. Bez niej jego praca nie może być kontynuowana. Zanim jednak udamy się do warsztatu w celu wymiany lub też kupienia nowej części z zamiarem samodzielnego jej wymienienia, warto się najpierw upewnić, czy cewka faktycznie jest uszkodzona. Może problem leży w innym miejscu? Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze?

jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze

Jak sprawdzić cewkę zapłonową za pomocą multimetru?

Okazuje się, że sprawdzenie tego elementu jest stosunkowo proste, a wystarczy do tego mieć zwykły multimetr. Tego rodzaju urządzenie kupić można już za kilkanaście złotych w każdym sklepie z częściami elektronicznymi lub budowlanymi. Do sprawdzenia cewki należy wybrać na mierniku pomiar omów, a następnie przyłożyć końcówkę przewodu pomiarowego do cewki. Później trzeba porównać otrzymane wyniki z tym, jakie wartości deklaruje producent danej cewki lub motocykla.

Sprawdzanie cewki zapłonowej za pomocą oscyloskopu

Inną metodą sprawdzenia cewki jest podłączenie do niej oscyloskopu. Jest to zaawansowane urządzenie, które kosztuje kilka tysięcy złotych. O ile pomiary multimetrem mogą nie być zbyt precyzyjne i czasem wprowadzają w błąd, tak już w przypadku oscyloskopu wynik będzie jednoznaczny.

Kiedy wymienić cewkę zapłonową?

Cewki zapłonowej nie trzeba wymieniać na zapas. Zamiana jest konieczna tylko w wypadku jej uszkodzenia. Przed zdecydowaniem o tym, warto sprawdzić, czy to faktycznie ten element jest odpowiedzialny za złe działanie motocyklu. Nie ma sensu wymieniać sprawnego urządzenia. Nie należy jednak bagatelizować uszkodzonej obudowy. Wydaje się to być niewielkim problemem, jednak może doprowadzić do poważnych konsekwencji. W taki przypadku wymiana cewki zapłonowej jest konieczna.

Zobacz także: Strój motocyklowy męski – co wybrać?

Udostępnij