profesjonalnikierowcy.pl

Blog tematyczny o samochodach, motorach i gadżetach

Samochody

Katalizator do czego służy?

Katalizator do czego służy?

Katalizator samochodowy to potoczna nazwa konwertera katalitycznego, będącego jednym z elementów układu wydechowego. Warto wiedzieć, za co on odpowiada i jak działa katalizator.

Katalizator – co to jest?

Katalizator to element układu wydechowego, którego zadaniem jest ograniczenie ilości spalin dostających się do atmosfery. Warto zaznaczyć, że element ten montowany jest w autach od wielu lat, a od kilkunastu jego obecność wymagana jest w każdym aucie. Kierowca poruszający się autem bez katalizatora może zostać obciążony karą. Co ważne, każde auto musi spełniać określone ustawowo normy czystości spalin, a czystość ta powiązana jest oczywiście z nowością auta. Im nowsze auto, tym czystsze mają być spaliny. Jak wygląda katalizator? Według wielu opinii, urządzenie to wygląda jak tłumik w układzie wydechowym. Wyglądem przypomina blaszaną puszkę, która ma w sobie wiele kanałów przypominających plaster miodu. W środku katalizatora można znaleźć wiele pierwiastków, które są odpowiedzialne za filtrowanie treści wydostającej się z silnika. Tymi pierwiastkami są najczęściej platyna, rod oraz pallad. Są to jak wiadomo metale szlachetne, dlatego też katalizatory często padają łupem złodziei części samochodowych.
Pierwiastki te są umiejscawiane w katalizatorze właśnie po to, aby redukować toksyny wydostające się z silnika wraz ze spalinami. Rod, pallad czy platyna wchodzą w reakcję ze spalinami, dzięki czemu ilość toksyn jest ograniczana.

Katalizator do czego służy?

Warto nadmienić, że obecnie wyróżnia się dwa rodzaje katalizatorów. Mogą to być katalizatory ceramiczne, które są zbudowane z bloku ceramicznego oraz katalizatory metalowe, których blok jest wykonany z metalu. Co ciekawe, w dawnych czasach katalizator był umieszczany na rurze wydechowej pod podłogą samochodu. Obecnie stosuje się metodę montażu katalizatora w kolektorze wydechowym. Jest to spowodowane rosnącymi normami dotyczącymi czystości spalin. Nowsze pojazdy muszą spełniać więcej norm niż te starsze, dlatego też producenci aut muszą się dostosować. Niestety katalizatory, jak każda część auta mogą się psuć. Mimo tego, że uznaje się je za bardzo wytrzymałe, ponieważ jak wiadomo, mogą wytrzymać wysokie temperatury i narażone są na wilgoć. Katalizator może wytrzymać nawet 200 tysięcy przebiegu, jednakże może okazać się, że nawet wcześniej jakość filtrowania znacznie spadnie.

Czy katalizator się psuje?

Warto zaznaczyć, że katalizator mimo tego, że jest wytrzymałym elementem układu wydechowego, może się popsuć. Dotyczy to przede wszystkim starszych modeli, które były mniej odporne na mechaniczne zużycie. W samochodach takich montowano ceramiczne rdzenie katalizatora, które spotkać można w autach zasilanych LPG. Rdzeń ten ulegał zużyciu, ponieważ instalacja LPG mogła być źle zamontowana.
Co ciekawe, katalizator może zostać również zniszczony przez to, że samochód jest holowany lub uruchamiany metodą na tzw. zaciąg. Wtedy też jest duża szansa, na to, że za dużo paliwa dostanie się do katalizatora, co doprowadzi do spalania i nagłego pogorszenia stanu katalizatora.

Udostępnij