Jednym z najważniejszych układów w całym samochodzie jest układ kierowniczy. Bez wspomagania tego układu ciężko sobie wyobrazić współczesne samochody. Należy pamiętać, że pompa wspomagania stanowi serce układu wspomagania kierownicy. Warto podkreślić, że czasami zdarzają się awarie, ponieważ pompa nie jest elementem niezniszczalnym. W tym artykule przedstawimy objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy i gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy. Gdy z układem wspomagania dzieje się coś złego, to w stronę pompy zawsze kierowane są pierwsze podejrzenia.
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są objawy uszkodzonej pompy wspomagania
- gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy
- jak wymienić pompę wspomagania kierownicy
Zobacz także: Jaki olej do skrzyni biegów będzie najlepszy?
Uszkodzona pompa
Rzeczywiście pompa bywa przyczyną różnych problemów. W tym miejscu można wymienić spadek efektywności układu wspomagania, czyli sytuację, gdy kierownica potrzebuje zdecydowanie większej siły do wykonania obrotu. Popularnym objawem jest również falowanie efektywności układu wspomagania. Kierownica na początku chodzi lekko, a później bardzo ciężko. Problemy z pompą mogą dotyczyć także zacinania się układu wspomagania. Możesz przypuszczać, że pompa nie pracuje wystarczająco wydajnie, jeśli zapali się kontrolka układu wspomagania. Przy każdym obrocie kierownicą może się też pojawiać charakterystyczne wycie pompy wspomagania. Może też wystąpić całkowity brak wspomagania i wtedy kierowca musi korzystać z siły własnych mięśni. Każdy z tych objawów powinien dać ci trochę do myślenia i nakierować na problemy z pompą układu wspomagania.
Objawy uszkodzonej pompy wspomagania
Objawy, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę to spieniony płyn w zbiorniczku oraz hałas dobiegający od strony pompy wspomagania. Niezależnie od obrotów uszkodzona pompa wyje przez cały czas. Dodatkowo płyn w zbiorniczku jest wtedy spieniony. Uszkodzeniu może też ulec zawór odpowiedzialny za regulację ciśnienia płynu do wspomagania. Niewielkim elementem współpracującym ze sprężynką jest zawór pompy wspomagania. Oba elementy umieszczone są w pompie wspomagania i zanurzone w specjalnym płynie. Pompa może przestać działać wydajnie, jeśli dojdzie do wyrobienia się sprężynki. W takiej sytuacji należy wymienić zawór wraz ze sprężynką.
Wymiana pompy
Najlepiej korzystać z usług sprawdzonych i renomowanych mechaników, którzy cieszą się pozytywną opinią i od dłuższego czasu działają na rynku. W przypadku awarii pompy wspomagania kierownicy niekoniecznie trzeba ją wymieniać na nową. Można ją również poddać kompleksowej regeneracji. Jednak takie rozwiązanie jest rzadko rekomendowane, ponieważ trzeba przestrzegać bardzo sterylnych warunków montażu. Jeśli priorytetem jest bezpieczeństwo to lepiej zakupić nową pompę. Wymiana pompy jest dosyć skomplikowana, dlatego lepiej nie robić tego samemu. Najpierw trzeba odessać płyn ze zbiornika, a następnie odłączyć przewody i zdjąć pasek napędowy. Po zainstalowaniu nowej pompy trzeba uzupełnić zbiornik świeżym płynem. Wiele osób nie ma pojęcia, gdzie wlać płyn do wspomagania kierownicy. Na dwa sposoby można dokonać wymiany płynu w układzie wspomagania kierownicy. Pierwszy sposób zakłada przepłukanie całego układu nowym płynem. Wystarczy, że odkręcisz zbiorniczek i wypompujesz dokładnie całą zawartość.
Zobacz także: Katalizator do czego służy?